söndag, november 04, 2012

Jack McDevitt / A talent for war

Bok 51 2012 A talent for war av Jack McDevitt (121031)

Chris Sims är den störste hjälte som mänskligheten har sett. Han lyckas med en liten styrka stoppa "utomjordingarna" Ashiyyur.

Alex Benedicts farbror "försvinner" under en resa mellan olika solsystem. Stjärnresorna är för det mesta säkra men ibland försvinner rymdskeppen på vägen.
I farbroderns kvarlåtenskap finns det uppgifter att historien om Chris Sims är inte riktigt sann. Alex börjar undersöka saken men det blir inte lättare av att hände för drygt hundra år sedan.

Detta är bokför dig som tycker om Sciece Fiction av det lite äldre slaget utan en massa avancerad teknik och konstig fysik. Det finns visserligen "fortare är ljuset"-drift men det är det mest avancerade.
Själva handligen är nästan en deckare, engelska begreppet "mystery" är bättre, där sökandet av ny information driver historien framåt.
Ibland hade jag dålig koll på dem fick fram informationen och vissa saker förklarades lite dåligt. Men det kan bero på mig. Jag skall ta en till titt på slutet så jag fattar allt.

Jack McDevitt har skrivit fler böcker i serien om Alex Benedict och jag skall nog läsa flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar