tisdag, oktober 23, 2012

Nya böcker



Caros Ruiz Zafón / Himlens fånge. Återigen är vi tillbaka i det mystiska Barcelona som Caros Ruiz Zafón skriver om.
Nu är det femtiotal och herr Sempere med personal försöker få sin bokhandel att går runt. En mystisk kund kommer in och köper en ovanlig bok. Han skriver en dedikation och lämnar kvar den i butiken.

Jag vill börjar läsa den som fort som möjligt men jag vill även dra ut på det.
Det två tidigare är: Vindens sskugga och Änglars lek. Det skall bli en till i den här kvartetten.




Robin Sloan / Mr Penumbra's 24-hour Bookstore. En till bok om en bokhandel.

Clay Jannon får jobb på nattskiftet i en bokhandel, där möter mer eller mindre konstiga kunder som gör mystiska skare i hyllorna.

Jag vet inte mycket mer om den, förrutom att omslaget är självlysande. Jag köpte den på grund av en artikel i New York Tiimes om författaren. Boken beskrevs i en mening och jag råkade beställa den.


Andra bra böcker i bokhandelsmiljö

  • Helené Hanff / 84 Charing cross road. En brevväxling mellan författaren och en bokhandlare i London. Filmen är också bra.
  • Fritiof Nilsson Piraten / Bokhandlaren som slutade bada
  • Sylvia Beach / Shakespeare and Company. Memoarer av ägaren till bokhandeln Shakespeare and company i Paris. 
  • Jenn Campbell / Bokhandelsblues. Konstiga saker som en bokhandelsmedhjälpare får höra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar