söndag, januari 20, 2013

Ny bok och läst bok

Bok 2 2012 (2012-01-12)

Neil Gaiman / Coraline

Årets första inköpta bok, Neil Gaimans Coraline. Neil Gaiman har varit en av mina favoritförfattare seden jag läste American Gods.
Jag kunde inte låta bli så jag började läsa den.

Coraline är en skräckhistoria för barn, 9-12 år, som är ännu mer skrämmande för vuxna människor. Den har vunnit mängder av priser både för vuxna och barn.

Under en upptäcksfärd i sitt nya hus upptäcker Coraline en mystisk dörr och när hon är ensam hemma går hon igenom den och hittar en lägenhet som nästan är som hennes och föräldrar som är lite bättre. De vill att hon skall stanna och bo där. När hon kommer tillbaka hem är hennes riktiga föräldrarna försvunna.

Som sagt detta är en barnbok. Vill man ha en bok med mer blod och våld får man leta upp något annan istället t ex Jurtjyrkogården av Stephen King.
Spänningen kommer krypande och när man är med Coraline nere i de mest mörka skrymslena så är det bra att ha en katt bredvid sig i sängen. Jag hade två för säkerhets skull.

Boken är riktigt bra, det skulle vara intressant att testa den på en person i rätt ålder. Detta skulle bekräfta att jag är en mes när det gäller hemska böcker.

Lite bonus material:

Neil Gaimans hund Cabal dog nyligen: Cabal (2003-2013)

En kärlekssång av och med Neil Gaiman och hans fru Amanda Palmer:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar